Przypuszcza sie, ze na budowie bylo stosowane spawanie punktowe dla unieruchomienia pretów w czasie betonowania bloku.

Przypuszcza się, że na budowie było stosowane spawanie punktowe dla unieruchomienia prętów w czasie betonowania bloku. Sprawozdanie komisji stwierdza, że taki spaw może spowodować koncentrację naprężeń i spękanie materiału. Ponieważ spawy były bardzo małe, nie można stwierdzić, w jakim stopniu wpłynęły na utratę wytrzymałości prętów. Stal o dużej wytrzymałości powinna być spawana w warunkach warsztatowych przy ścisłym przestrzeganiu wymagań technologii. Natomiast na budowie, przy braku możliwości starannej kontroli, spawanie może w dużym stopniu powodować zmianę fizycznych właściwości stali. Nawet mały spaw punktowy może wywołać lokalne naprężenia w stali, wynoszące do 50-60 % jej wytrzymałości. Badania kontrolne w czasie produkcji stali wykazywały, że siła zrywająca pręt jest rzędu 90 kN, jednak komisja obliczyła, że w chwili pęknięcia obciążenie pręta wynosiło 200 kN. Z badań pozostałych nieuszkodzonych prętów wynikało, że kruche spękania powstawały przy obciążeniu 360; -810 kN (średnio 550 -650 kN). Ponieważ nie stwierdzono błędów obliczeniowych, budowa mostu została zakończona zgodnie z pierwotnym projektem z tym, że montaż poprowadzono wspornikowo z obu stron przęsła. Katastrofa mostu spowodowała 2-letnie opóźnienie robót oraz znaczny wzrost kosztów. W listopadzie 1971 r. runęły nagle trzy kablobetonowe przęsła wiaduktu budowanego nad ruchliwą ulicą w Rio de Janeiro, zabijając 24 osoby. [hasła pokrewne: obróbka strumieniowo ścierna, utylizacja eternitu, odpływ liniowy ]

Tags: , ,

This entry was posted on Sunday, July 8th, 2018 at 12:00 am and is filed under Uncategorized. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. Both comments and pings are currently closed.

 

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: obróbka strumieniowo ścierna odpływ liniowy utylizacja eternitu